Monday, August 8, 2011

ikan puyu - suka suka punya cerita

sempena bulan ramadan ini tak banyak aktiviti memancing dapat aku lakukan. terhad bukan kerana berpuasa tetapi faktor waktu yang kurang mengizinkan. macamanapun aku masih sempat melayan hobi aku ini. kat mana. kat kampung aku ja, 2 minit dari rumah aku. jemput2 la ya tgk gambar2 ni sebagai tatapan mata. ni trip aku mancing tadi petang.. siap berbuka kat sini. haha. minum air isap rokok.. kendian aku balik pekena nasi.. ikan puyu

ni la sungai mati kat kampung seri pasir. air dia jernih..
xbanyak spesis ikan. puyu dan haruan. ada masa air
cantik baung, keli dan kerai pun sampai kat sini.


kawaan aku ali yang boleh kata iap hari lepas balik kerja ke sini.
tak kira la dia mancing ke tengok kekawan mancing..




aku sampai kat sini jam 5:45 ptg. air tgh naik.. aku guna set ringan
jer. ofmer axis dgn joran lemax sumbat tali sulam 30 lb??????


hahahahaha. sungai ni penuh teratai. itik belibis kian membiak..
sebab banyak sangat sangkut la aku guna tali sulam 30 lb. hehe


seperti yang di mahukan. iakan puyu.. pemegang rekod setakat
ini ialah ali.. selebar tapak tangan. aku tak simpan gambar tu..




dia ni kalau ikan besar badan dia kot baru nak pandang depan.
tapi kira otai ni.. siap ada yang kata guna buntat.. wakakakkaa.


ini hasil ali dapat setakat pukul 6:30 ptg.. umpan terbaik. telur
kerengga.. aku rasa 20 ekor ada dia dapat.



ini hasil aku berumpankan cengkerik.. saiz puyu kat sini kasar2.
maklum la, jaring dan jala terlarang disini..


lepas solat terawih am call aku.. ajak pergi mancing puyu di tempat yang sama.. dalam masa tak sampai 3 jam. x campur lepas sebab asyik sangkut memanjang.. sangkut kayu, sangkut rumput, sangkut teratai, sangkut pokok, brapa banyak sangkut daa.. hehehhehehe.. layan je la.. saiz kasar2 ni kalau goreng masak sambal.. terbaik..

kalau kita jaga betul2 kawasan sungai kita.. hasilnya memang lumayan.
saiz purata yang makan umpan cengkerik.


hasil aku dapat sebelah malam setelah dicukai akibat sangkut dan sangkut..
ni berumpankan cegkerik kalau telur kerengga.. tak tau den nak bilang..

SEKIAN UNTUK TATAPAN KITA BERSAMA. SELAMAT MEYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK.

2 comments:

Mat Som Sadona said...

Kalau nak mancing kat situ ajaklah aku sekali. Macam best ikan2 betik tu

ahowk orang islam said...

boleh2 saja.. tmpat mancing tu tgh dibersihka.. dlm pembinaan rumah rakit.. kat seri pasir dpn tu je.. sempang parit tu ke sungai besar..

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.
toman berukuran 30.6 inci panjang, 20.5 inci lilitan dan berat 5.76 kg.. klik gambar untuk ke post ini..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..
ini ikan kalau nak makan.. xda signal ketu2.. henjut terus.. haha.. stim abis layan dia ni.. klik gambar untuk ke post ini..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..
tak pernah dicatat rekod terbaik.. dah banyak kali dapat.. tp xbrapa gemar kawan nak mancing. tulang banyak.. x sedap nak makan.. tp alhamdulillah.. rezeki.. klik gambar untuk ke post ini..