Tuesday, October 27, 2009

kaki baru surfcasting - cara mudah untuk membuat balingan jauh khas buat beginner

dua set utk jarak jauh aku


mula dengan hobi mncing parit 20th lalu, skang ak tgh mncuba utk isi masa lapang ak dgn hobi yg sama, bezanya aku kena cast lg jauh..... ni just nk cita dan kongsi apa yg ak blaja.. tahap 1 ataupun beginner.. dh hampir 1 tahun aku terjebak dgn benda ni. tp sebab aku guna multiplayer (ada 2 biji dua2 abu garcia) susah nk cri info.. nk berguru pun bkn blh just tanya je.. tgk video kat you tube utk pendulum cast pun bkn trs boleh pandai.. ak dh cuba. berjaya.. 10 kali baling, yg jd 2-3 kali. tp lg dekat. pasal ak swing slow. hehehehe...

langkat terbaik ialah dengan mnggunakn cra yg mudah tp berkesan - overhead cast. ni info yang ak dpt dri yahoo.. tp terbukti keberkesanannya..




abu garcia 6500cs rocket



Alatan

kelili - disebabkan kelili mendatar atupun multiplier dikatakan boleh cast lg jauh.. selamba ak sambar 2 biji abu garcia harga yg berpatutan dgn kualitinya.. dan aku dua bulan ak blajar utk setting benda ni.. mngikut kepahaman sendri.. tp klu nk guna spinning carilah yang saiznya besar dgn spool panjang.. supaya boleh cast jauh..

joran - kebiasanya joran panjang antara 10 kaki ke 14 kaki digunakan.. ikut keselesaan kita dan kemampuan nak buat balingan.. jangan terlalu keras atau pun lembut.. apapun bergantung pada skill kita..

tali - biasanya diameter yang digunakan antara 0.30mm hingga ke 0.35mm dri jenis nyilon.. tp klu nk senang. x banyak maggie.. mcm aku guna dri jenis tali sulam.. diameter 0.30 pun dh cukup dgn kekuatan 30 pound.. untuk mendapatkan kekuatan maxsimum pada tali.. ada baiknya gunakan leadershock.. tp ak jarang guna. hehe.

perambut dan batu ladung - untuk perambut kt kena ikut saiz ikan yang nk di pancing, umpan yng digunakan dan juga tempat pancingan.. saiz batu ladung yg biasa aku guna antara 100gram ke 150gram.. ikut arus dan jarak balingan yang nk dibuat..







overhead cast

bagi beginner mcm aku ni. xbanyak skill yang aku ada cuma ni adalah teknik betul yg aku dapat kongsi bersama. cara balingan ni lg mudah dan berkesan klu xtau nk guna teknik pendulum mcm aku.. sekurang2nya lontaran tak tersasar dan jarak balingan lebih jauh dri teknik kt sendri yang kurang berpegalaman membuat cast dengan joran galanh. hehehe


rajah teknik overhead cast.

overhead cast
untuk melalukan cast cara ini.. apa yang perlu kita buat ialah keluarkan perambut 3 kaki dari joran (jarak dri cincin ke batu ladung) dan sebaiknya batu ladung tidak mencecah ke bawah. kemudian berdri tegak @ badan membongko ke blakang dengan posisi kaki kiri berada lebih hadapan dalam jarak 1 kaki. untuk keselesaan serongkan sedikit kaki kiri ke arah kiri. dengan posisi hendak membuat balingan seperti rajah di atas.. gunakan kekuatn kedua2 belah tangan dan badan untuk membuat hayunan yang kuat. lepaskan tali pada posisi joran 45'.. sekarang lontaran telah berjaya di buat.. satu cara simple dan mudah tanpa perlu membuat pegerakan yang merbahayakan dri kita dan juga pemancing yang lain. SELAMAT MENCUBA.

2 comments:

Anonymous said...

pendulum casting ni, saya dah berjaya amalkan dengan rod 8 kaki. Kenapa 8 kaki? Sebab saya takde lagi rod 10-12 kaki hehehe. Memang best, memang rileks pendulum style ni!

ahowk orang islam said...

payah nak guna teknik pendulum ni. risau salah swing je..

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.
toman berukuran 30.6 inci panjang, 20.5 inci lilitan dan berat 5.76 kg.. klik gambar untuk ke post ini..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..
ini ikan kalau nak makan.. xda signal ketu2.. henjut terus.. haha.. stim abis layan dia ni.. klik gambar untuk ke post ini..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..
tak pernah dicatat rekod terbaik.. dah banyak kali dapat.. tp xbrapa gemar kawan nak mancing. tulang banyak.. x sedap nak makan.. tp alhamdulillah.. rezeki.. klik gambar untuk ke post ini..