Wednesday, November 9, 2011

sime darby jalan paloh 2 (selesai ibadat qurban)

bergotong -royong melapah lembu yang di kobankan

Setelah selesai bergotong-royong melapah lembu yang dikorbankan, aku didatangi seorang kawan untuk mengajak saya pergi memburu toman pada hari selasa. pada mulanya aku menolak kerana ada kerja yang pelu diselesaikan. bagaimanapun. kerja itu aku siapakan pada hari isnin. bermana. aktiviti memburu toman boleh dilakukan.(kerja kampung, apa adahal)

jam 11 kami sampai disini dan kemudian pergi ke tempat lain.

pemburuana kali ini besama dua rakan lain. kami betolak jam 10 pagi dan sampai jam 11 pagi. dimulakan dengan aktiviti mencari umpan hidup yaitu iakan tembakang dengan menggunakan jala. saiz yang sesuai untuk dijadikan umpan kurang. yang banyak saiz untuk dijadikan lauk.. nampaknya susah la.. kawasan kali ini lebih jauh berbanding kawasan sebelum ini.

hampir 1 jam aku mencari tempat sesuai untuk melabukan umpan. nyata tidak sia-sia. baru 5 minit umpan tembakang hidup dengan teknik pelampung di larikan. namun aku kecundang. sembatan maut aku berjaya menusuk kail ke mulut ikan. umpan aku labuhkan semua.. kali ini pancing abu garcia record bersama joran jigging pe 3 aku pula berbunyi. dari gaya makan rasanya saiz ikan ini besar.. dengan buih yang kasar timbul kepermukaan.. namun gagal.. arghh.. rasa nak bakar ikan tembakang pulak.. kemudian sekor ikan bersaiz 'boleh la' aku berjaya naikan dengan set medium( 15-20lb) syok layan ikan toman guna set ni.. kemudian lepas dan lepas lagi.. rasanya lebih 5 kali sembatan tak kena sasaran..

ikan tembakang yang di cangkuk pada kail.

masih dengan teknik pelampung hidup.

dalam kekalutan menarik sekor toman dengan set medium action,  tali terbelit. dan selesai saja membetulkan tali yang tebelit antara 3 joran, tiba-tiba aku lihat pelampung sudah tiada di permukaan. tali dibawa perlahan. sembatan maut dibuat. haha. sekor lagi. umpan pulak dah habis, memang payah nk cari umpan bersaiz sesuai(3jari) kat sini. aku dan yang lain membuat keputusan berpindah ke tempat biasa kuatir hujan turun kerana jalan ke lubuk ini agak susah jika lecak.

Alhamdulilah 4 ekor toman purata 1.2 kg ke atas.

kawasan ini banyak menghasilkan sambaran, namun hanya sekor sja berjaya ditewakan.

jam 3.30 petang. kami sampai ke tempat biasa. riak ikan bermain agak kurang. aku hanya berjaya mendapatkan sekor toman, mankala yang lain gagal menaikan walau beberapa kali ikan melakrikan umpan. kawsan ini dipenuhi reba, jika silap perhitungan, harapan menaikan ikan adalah tipis.
jam 6 petang kami berkemas untuk pulang, hari ini kau berjaya menaikan 4 ekor(32 ekor keseluruhan dari lawatan ke-2) dan yang lain hanya sekor untuk ujang dan tiada tangkapan untuk awang. takpa, baru 1st time datang. lain kali kita coba lagi.. rezeki kita susah nak cakap, kalau ada, alhamdulillah..

komplot seterusnya 12hb 11 2011

Renjer Sungai said...

huhu edisi toman :)dah lame renjer tak buru ikan ni :)

ahowk orang islam said...

hahaha.. ni je la yang ada skang untuk melayan tahap gigil lutut bang renjer.. (alasan xmau nak mancing ikan lain)

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.

toman berukuran 30.6 inci panjang, 20.5 inci lilitan dan berat 5.76 kg.. klik gambar untuk ke post ini..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..

ini ikan kalau nak makan.. xda signal ketu2.. henjut terus.. haha.. stim abis layan dia ni.. klik gambar untuk ke post ini..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..

tak pernah dicatat rekod terbaik.. dah banyak kali dapat.. tp xbrapa gemar kawan nak mancing. tulang banyak.. x sedap nak makan.. tp alhamdulillah.. rezeki.. klik gambar untuk ke post ini..