Saturday, November 2, 2013

Jadual pasang surut air pada smart phone (andriod) - Tidal Chronoscope

As salam, lama sudah aku x update blog. kali ni aku nak share aplikasi pada handset andriod.. satu aplikasi yang mudah digunakan bagi kaki-kaki pancing. yang penting percuma.. lebih mudah berbanding symbian phone..

aku dah cuba benda ni kat handset samsung dan sony. jandi hanset ni run dgn os ANDRIOD xda masalah. lagi pun ni sofeware dari play store.
klik untuk lihat terus dari play store




jadi apa yang perlu kita buat untuk memasang aplikasi ini? step pertama.. masuk google play store.. kemudian search "tide". kemudian pilih Tidal Chronoscope (ada option untuk lihat semua aplikasi tide.. rasanaya lebih 50 jenis berbyar dan percuma. yang ni percuma). xpun klik je terus link ni Tidal Chronoscope



Dah pilih Tidal Chronoscop install kemudian open lah ye.. xkan nak tengok je kan.. hehe..



Ok.. dah install. dah open applikasi.. sekarang nak setting pulak.. klik pada option button (kalau touch touch la ye) smart phone anda.. samsung biasa belah kiri.. kalau kanan tu butang back.. untuk sony biasanya kanan.. 



Dah jumpa klik pulak pada Station Tracking, kemudian klik pada station.. 


sekarang search kawasan berhampiran anda. rasanya xda masalah untuk kawasan kat malaysia ni.. 


last nak usha jadual tersebut klik pada icon "i" ada.. yang belah kanan sekali tu.. jadual ini jadual untuk 1 mggu dari tarik handphone anda.. kalau nak tgk jadual tarikh tertentu.. ubah saja tarikh pada handphone.. mudah kan..


apapun aku mintak maaf lambat share ilmu ni.... dah guna dalam 8 bulan.. setakat ni rasanya xda masalah.. xda la kesilapan.. kalau kita guna kawasan berhampiran.. kita kena la agak dgn tepat masa pasang dan surut kawasan kita. contoh kalau mancing kat teluk jawa. guna jadual sembawang.. kena la tau beza waktu air pasang dan surut tu berapa lama.. nak tau macam mana?? tanya orang. malu bertanya kang salah waktu..


untuk merangcang sesuatu dengan lebih tepat. aku rasa guna yang ni je la.. cuma kena ada pc la ye.. laptop pun boleh.. 
klilk link bawah untuk donload sofeware dan cara guna...


KE LAMAN INI UNTUK MEDAPATKAN INFO JABATAN METROLOGI MALAYSIA

ANDA JUGA BOLEH MELAWAT LAMAN INI UNTUK INFO RAMALAN CUACA -

sekian terima kasih...

 

No comments:

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.
toman berukuran 30.6 inci panjang, 20.5 inci lilitan dan berat 5.76 kg.. klik gambar untuk ke post ini..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..
ini ikan kalau nak makan.. xda signal ketu2.. henjut terus.. haha.. stim abis layan dia ni.. klik gambar untuk ke post ini..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..
tak pernah dicatat rekod terbaik.. dah banyak kali dapat.. tp xbrapa gemar kawan nak mancing. tulang banyak.. x sedap nak makan.. tp alhamdulillah.. rezeki.. klik gambar untuk ke post ini..