Thursday, July 7, 2011

umpan untuk memburu???

umpan untuk memburu.. ya.. memburu toman.. apa agaknya umpan terbaik??? aku sendiri xtau.. yang pasti.. lain tempat, lain umpannya.. stakat ini ikan ketutu.. ikan mahal yang isinya lembut.. orang kata masak stim sodap.. aku kata.... "goreng pun sodap"

3 set joran aksi ringan yang mmg sentiasa aku bawak kalau mancing ke tasik..

nak cari ketutu bagi aku xda la susah sangat.. cuma ada ke tidak rezeki nak dapatkan dia.. kita mampu merancang, rezeki tetap dari-NYA.. port pun takda la jauh sangat dari rumah aku.. sebatang rokok tak abis nak pergi tasik taman botani negeri johor.. asalnya tasik ni lombong.. kemudian jadi tempat bela ikan.. sekarang jadi taman pulak.. ada usaha nak jaga populasi ikan, tapi benih ikan yang beribu dilepas tak sempat nak membesar jadi saiz perempit umpan.. baru besar ibu jari dah habis kena pancing.. maaf bukan nak mengutuk.. tapi korang memang *&%^#%&#^#.... haha.. agak2 la kalau nak rasa kemanisan ikan rohu pun.. jangan jadi macam chi&^#%#$#..
maaf boleh emosi pulak.. heheh.. berbalik ke cerita asal.. aku memang perlukan sangat stok umpan untuk memburu toman.. tu yang slamber pukul 4 petang aku pi tasik ni.. pilih port kesukaan aku nak mancing ikan betutu ni.. pasang 3 set ringan.. 1 joran teleskop free cabutan bertuah.. memang bertuah.. dah banyak ketutu aku naikan guna joran ni..

 


ini bukan spesis pengacau.. tapi antara spesis terawal yang aku pancing
di taman botani negeri johor.. yang buat aku confius dia bedal anak ikan
emas dalam aquarium aku.

tak perlu tunggu lama, sekor ikan talapia kot.. tah macam lain pulak.. mulut besar.. nak kata plowerhorn lagi la lain.. aku cukup kenal anak si pemangsa lawa tu, kalau bukan kerana tokey kedai aquarium lepaskan anak2 ikan yang tak laku suatu ketika dulu. takda spesis ikan ni berenang bebas dalam tasik ni. ke ikan yang aku dapat ni dah kacuk?????? haha.. aku bawak balik... sekali dia bantai anak ikan emas aku.. tah la.. mungkin ni la rupa asal ikan pemangsa lawa..



antara spot terbaik mencari ketutu.. kawasan berteluk kecil dan stuktur bawah
air penuh dengan kayu dan batu .tukun yang terbena hasil buangan kontraktor
telekom.. terbaik bagi aku la......

setelah 2 jam melayan pancing hanya 3 ekor ketutu saiz agak sesuai untuk operasi yang dirancang.. selebihnya 3 ekor ikan pemangsa lawa dan 4 ekor talapia(apahal mulut dia besar pulak sekarang??).. sama je lebih kurang saiz dia.. si pemangsa lawa aku bela dalam aquarium jer.. talapia aku test, try, dan coba buat umpan(makan jugak. tapi toman muntah semula.. pahit kot) hahaha..

flowerhorn. ikan yang giat membiak.. syok jugak layan guna set ringan..

hari dah nak gelap.. aku pun beransur.. dengan pasang niat nak return time malam.. pukul 8 aku datang semula tempat sama.. yang ada sekor je ketutu saiz boleh buat umpan.. suluh punya suluh aku jumpa ular air tengah kerjakan mangsa dia.. ni kot punca kenapa tak banyak ketutu muncul.. ada pemangsa gila.. mana tak gila.. punya besar ikan tu dia nak makan.. aku tunggu kejap.. sekali selat pulak bantai umpan.. selat mula menganas, tiga ekor naik.. semuanya telan matakail.. rasa bosan, aku pun blah.. malas nak layan si penelan matakail ni..

ketutu memang banyak kat tasik taman botani negeri johor.. cuma saiz yang bagak2
ja payah nak jumpa.. bukan jumpa kita.. tapi jumpa umpan.. haha.. saiz kecil
bantai umpan dulu..
bagi aku waktu terbaik nak mancing ketutu ni malam.. pasal time ni dia aktif.. kalau nak tunggu yang besar. pakai anak ikan emas.. takpun isi ikan... biasa aku guna udang je, pernah la jugak dapat yang saiz botol air meneral 1.5 liter tu.. berbalaoi kalau dapat yang kasar2 ni. harga pasaran dia rm80/kg.. kalau takpun, makan sendiri.. soodaappp. haha..
biasanya kalau nak mancing ikan ni guna teknik mem'bottom.. tapi sebelum tu, aku kerohkan air dulu.. ikut logik.. udang ni suka air keruh, jadi ikan ketutu pun suka air yang keruh dengan mangsa yang banyak.. dah lama aku tak mancing malam kadeah ni.. pasal takda geng.. aku gi menyuluh je. jumpa aku hulur umpan depan mulut dia.. kalau tak sudi aku sauk je.. haha.. mancing ikan mahal pun orang takmau.. kalau tak suka nyamuk.. takut akan risiko yang memang kita taknak.. pergi mancing kolam je la kot.. hehe.. sekian....


malam tu aku return.. tapi ketutu saiz umpan xda.. suluh2 aku jmpa ular air dengan
mangsa dia si cantik.. haha.. balik je la.. ikan xmau muncul.. ular pulak aku jumpa.

5 comments:

farah said...

Minat tol awak memancing...
happy memancing..:)

ahowk orang islam said...

mg dah minat sy akak farah..

jebatnakal said...

ikn lawa tu lh ikn raja,, atw org pngil PEKOK base,, haha,,,

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
....................................................................................................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................

▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.
toman berukuran 30.6 inci panjang, 20.5 inci lilitan dan berat 5.76 kg.. klik gambar untuk ke post ini..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..
ini ikan kalau nak makan.. xda signal ketu2.. henjut terus.. haha.. stim abis layan dia ni.. klik gambar untuk ke post ini..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..
tak pernah dicatat rekod terbaik.. dah banyak kali dapat.. tp xbrapa gemar kawan nak mancing. tulang banyak.. x sedap nak makan.. tp alhamdulillah.. rezeki.. klik gambar untuk ke post ini..