Friday, October 30, 2009

perambut untuk surfcasting - one hook rig(clipped down)

one hook rig(clipped down)

salam n selamat sejatera..
dh bebrapa bulan mencari dan google akhirnya dapat juga ak selesaikan masalah umpan berkecacai ketika membuat balingan.. caranya??? aku gunakan one hook rig(clipped down) yang biasa mat2 surfcaster gunakan, aplikasinya mudah... umpan dicangkukan supaya impak dari balingan yang dibuat dapat ditanggung oleh perambut itu sendiri(tali perambut biasanya dari jenis shock leader).. dan bila perambut mencecah dasar umpan akan terlepas dari hook yang digunakan disebabkan pergerankan arus ataupun getuan dari ikan2 kecil..


rajah ringkas dan padat one hook rig



dengan bantuan otai2 dari pancing.net dan enjin carian encik google, arhirnya aku dapt juga detail serba lengkap megenai perambut yg sesuai digunakan dan agak mudah untuk membuatnya.. lagipun bahan yang dinunakan boleh dibeli dimana2 kedai pancing sperti bead, swivel dan crimp. cuma clipdown @ impact shield saja yg aku x jumpa lg di tempat aku.. tp ada alternative lain yg dicadadangkan....

rajah penerangan ringkas bahagian one hook rig

penggunaan shock leader untuk membuat perambut ini dapat membantu megurangkan kesan impact ketika balingan dibuat.. tali utama perambut ini di syorkan berkekuatan 60 pound ke atas dan bahagian tali untuk mata kail pula berkekuatan 30 pound keatas..

rajah one hook rig


terdapat dua bahagian pada perambut ini dimana bahagian 1 ialah sambungan tali dari mata ke tali utama perabbut. dan bahagian kedua pula ialah bahagian terletak cangkok ataupun impact sheild, ini adalah bahagian dimana mata kail akan dicangkukkan sebelum membuat balingan. panjang tali dak jarak antara dua bahagian yang dicadangkan terdapat pada rajah atas..



bahan2 yang diperlukan



bahagian pertama




gambar bahagian pertama yang telah siap dibuat


untuk memastikan swivel tidak bergerak pada kedudukan nya, crimp(bahan digunakan untuk mematikan ikatan cabel still) dugunakan. bead(manik yang meyerap cahaya) pula digunakan bagi memastikan swivel berada pada kedudukannya dan tidak keluar dari crimp. pastikan crimp di apit kuat dan tidak mencederakan tali utama perambut..


bahagian kedua

bahagian kedua pula terletak cangkuk dan lead clip(untuk memasang batu ladung). oleh kerana aku x dapat nk mengunakan impact sheild, alternatif lain digunakan.. dawai yang dibentuk(hooc D.I.Y) seperti rajah di bawah dapat mengantikan penggunaan impact sheild. paper clip juga boleh digunakan.. dawai yg dibentuk tadi diikat pada tube kecil dan tali utama dimasukan pada tube ini. batang plastik kecil seperti batang dakwat pen juga dapat digunakan.. skali lagi bead dan crim digunakan untuk menghalang tube ini terlepas ke bahagian atas. ini bagi memastikan hook D.I.Y tadi boleh mengelongsor pada tali utama perambut.

setelah kedua2 bahagian ini siap tali yang telah siap dikat padanya mata kail disambungkan pada jarak yang bersesuaian yaitu tidak terlalu tegang dan longar apabila mata kail dicangkokkan. sila lihat rajah one hook rig diatas.. untuk maklumat yang lebih detail.. sila rujuk rajah lukisan tangan di atas post ini.. SEKIAN,,

selamat mencoba..


hook D.I.Y yang dibuat dari besi.

4 comments:

Unknown said...

tuan, mane gambo yang dh completed dengan hook diy tuan.....nk tgk gak yang tue....

peace....

bugie@pnet

ahowk orang islam said...

alamak, segan nk tunjuk.. nti ya,, skang ni bru nk aktif semula..

Anonymous said...

tak sangka team wader yang ditubuhkan sekitar 1998 sampai ke blog. harap kawan2 lain muncul semula.-rafi, fendy, apis, apin, yusri, aswad, dll. thanks mr.Farha a.k.a A Hawk from ajib.

ahowk orang islam said...

hehehe.. asal bnda ni kat toolbox aku.. en.apin punya idea

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.

record memburu toman terbaik kawan setakat ini.
toman berukuran 30.6 inci panjang, 20.5 inci lilitan dan berat 5.76 kg.. klik gambar untuk ke post ini..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..

si pemakan tapa.. dia punya umpan bau,, gamat..
ini ikan kalau nak makan.. xda signal ketu2.. henjut terus.. haha.. stim abis layan dia ni.. klik gambar untuk ke post ini..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..

ikan ni kalau set ringan 8 - 12 lb memang syok abis..
tak pernah dicatat rekod terbaik.. dah banyak kali dapat.. tp xbrapa gemar kawan nak mancing. tulang banyak.. x sedap nak makan.. tp alhamdulillah.. rezeki.. klik gambar untuk ke post ini..